سئو (SEO) یا بهینه سازی موتور جستجو، کوتا شده عبارت Search Engine Optimization است و به معنای هنر و دانش هدفمندسازی ترافیک حاصل از موتورهای جستجو در وب به سمت سایت است.  این مقاله به همراه سه مقاله بعدی تحت همین عنوان، ترجمه ای جامع برای بهینه سازی سایت شما در موتورهای جستجو است.

در مقاله پیش رو به موضوعات زیر پرداخته می شود:

۱. چرا سئو مهم است؟

۲.موتور جستجو چگونه عمل می کند؟

۳. کاربران و کلمات کلیدی

۴. محتوای متناسب با اصول و الگوریتم های سئو چه ویژگی هایی دارند؟

۱. چرا سئو مهم است؟

ساده ترین پاسخ این است که جستجو یا search مهمترین منبع برای افزایش ترافیک و بازدید از سایت است.نمودار زیر به تفکیک نشان می دهد که بیشترین ترافیک یک وبسایت متاثر از کدام منابع است.

همانطور که ملاحظه می کنید، تقریباً ۶۰ درصد از کل ترافیک در وب با جستجوی گوگل آغاز می شود  و اگر ترافیک حاصل از سایر موتورهای جستجوی  محبوب (مانند بینگ، یاهو و یوتیوب) را نیز به این رقم اضافه کنید چیزی  حدود ۶/۷۰ درصد از کل ترافیک از موتور جستجو بدست می اید.

مثال زیر میتواند اهمیت سئو را به خوبی نشان دهد. فرض کنید شما مدیر یک شرکت تشریفات مجالس و جشن ها هستید. بر اساس نتایج گوگل ۱۱۰ هزار نفر در هر ماه برای این واژه در گوگل جستجو می کنند. البته منظور، عبارت انگلیسی این مفهوم (party supply company) است. اگر حدود ۲۰ درصد از کل کلیک ها روی نتیجه اول در صفحه سرچ گوگل انجام شود، و وبسایت شما در رتبه نخست سرچ گوگل قرار گیرد، این یعنی، ۲۲ هزار بازدیدکننده در هر ماه از سایت شما بازدید می کنند. ایا می دانید ارزش این تعداد بازدیدکننده از سایت شما چه قدر است؟

یک تبلیغ دهنده سطح متوسط، حدوداً یک دلار بابت هر کلیک هزینه می کند، که با یک حساب سرانگشتی برای تعداد ۲۲ هزار بازدیدکننده، در ماه چیزی حدود ۲۲ هزار دلار می شود.(برای اینکه اصل ترجمه اسیب نبیند مثال ها را له فارسی تغییر ندادم  و میدانم که این مثال ها برای کاربران ایرانی قابل فهم است)

یک تبلیغ دهنده سطح متوسط، حدوداً یک دلار بابت هر کلیک هزینه می کند. که با یک حساب سرانگشتی برای تعداد ۲۲ هزار بازدیدکننده چیزی حدود ۲۲ هزار دلار در ماه می شود.

و این صرفاً برای همین عبارت جستجو شده در گوگل است. اگر سایت شما از نظر اصول سئو بهینه  و در اصطلاح فنیSEO-Friendly  باشد، شما می توانید صدها و بلکه هزاران کلیدواژه مختلف را رتبه بندی کنید. اما در سایر کسب وکار ها ، مانند املاک و مستغلات یا بیمه،  ترافیک موتور جستجو با اختلاف  قابل ملاحظه ای ارزش بیشتری دارد. به عنوان مثال، تبلیغ کنندگان بیش از ۴۵ دلار برای هر کلیک روی عبارت «مظنه بیمه خودرو» پرداخت می کنند.

بازدید ارگانیک و غیر ارگانیک چیست؟

صفحات نتایج موتورهای جستجو به دو بخش متمایز تقسیم می شوند:

نتایج ارگانیک و نتایجی که بابت آنها پول پرداخت شده است.

الف – نتایج ارگانیک سرچ در موتور های جستجو

نتایج ارگانیک جستجو که به آنها نتایج طبیعی هم گفته می شود عبارتند از نتایجی که صد در صد بر مبنای شایستگی سایت ها بدست آمده و در صفحه نتایج نمایش داده می شود. به عبارت دیگر، در این فرآیند هیچ  راهی برای پرداخت هزینه بابت بالابردن جایگاه در موتور جستجو وجود ندارد.  موتور جستجو نتایج  را بر مبنای عوامل مختلف رتبه بندی می کند.بنابراین نتایج ارگانیک یا طبیعی از نظر گوگل، مرتبط ترین، موثق ترین، و معتبرترین سایت ها یا صفحات وب در یک موضوع مشخص هستند.

در آینده جزئیات بیشتری در مورد نحوه کارکرد الگوریتم های گوگل برای جستجو خواهم گفت. اما در حال حاضر، نکته مهمی که باید بدانید این است که : وقتی ما درباره سئو یا بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو صحبت می کنیم منظورمان کسب بهترین جایگاه در نتایج جستجوی ارگانیک است.

ب – بازید های پولی (خریداری شده)

نتایج جستجوی پولی ، تبلیغاتی هستند که در قسمت بالا یا پایین نتایج جستجوی ارگانیک ظاهر می شوند. تبلیغات پولی کاملاً مستقل و جدا ا ز فهرست نتایج ارگانیک است. تبلیغ دهندگان در بخش نتایج جستجوی پرداختی بر مبنای میزان هزینه ای که برای هر بازدید کننده پرداخت می کنند رتبه بندی می شوند.

 این روش تبلیغ در اصطلاح «پرداخت به ازای کلیک» یا  “Pay Per Click Advertising” مشهور است .

۲. یک موتور جستجو چگونه عمل میکند؟

وقتی در گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری، عبارتی را سرچ  می کنید، یک الگوریتم در آن واحد واردعمل شده و تلاش می کند به شما نشان دهد بهترین نتایج برای عبارت مورد جستجوی شما چیست. بطور مشخص، گوگل فهرست صدها میلیارد صفحه ای خود را اسکن می کند تا بتواند مجموعه ای از بهترین و مرتبط ترین نتایج جستجو را در اختیارتان قرار دهد.

گوگل چگونه «بهترین ها» را نمایش می دهد؟ ملاک آن برای بهترین بودن چیست؟

با اینکه گوگل سازوکار عملکرد الگوریتم هایش را هیچ گاه منتشر نمی کند، اما بر اساس اظهارات و منابعی که خود گوگل منتشر میکند، می توان نتیجه گرفت که نتایج جستجو بر مبنای عوامل زیر رتبه بندی می شوند:

مرتبط بودن (Relevancy)

وقتی شما عبارت «طرز تهیه کیک شکلاتی» را در گوگل سرچ می کنید، قادعدتاً دنبال دیدن صفحات مربوط به تایر کامیون نیستید!به همین دلیل گوگل نتایجی را نشان می دهد که ارتباط معنایی نزدیکی با کلمات کلیدی شما و به عبارتی ببشترین قرابت را به مفهوم مورد نظرتان دارند. با این حال گوگل به سادگی «مرتبط ترین صفحات در بالای صفحه» رتبه بندی نمی کند.  به همین دلیل است که هزاران و حتی میلیون ها صفحه مربوطه برای هر عبارت جستجو شده وجود دارد. به عنوان مثال، کلمات کلیدی «طرز تهیه کیک» به فارسی ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نتیجه در گوگل به نمایش می گذارد.

بنابراین برای قراردادن نتایج به ترتیبی که بهترین را در بالا قرار دهد، ‌گوگل بر سه عامل دیگر از الگوریتم خود تکیه میکند:

اعتبار (Authority)

معنای اعتبار این است که گوگل خود تعیین می کند آیا محتوای مورد نظر، به اندازه کافی دقیق و قابل اعتماد هست یا خیر. حال سوال پیش می آید که گوگل چطور اعتبار یک صفحه را اندازه گیری میکند؟آنها به تعداد صفحاتی که به صفحه مورد نظر ارجاع شده(بک لینک) توجه می کنند.

به لینک هایی که از سایر صفحات داده می شود در اصطلاح Backlink  گفته می شود. و در حالت کلی، هرچه یک صفحه تعداد لینک های بیشتری داشته باشد، در رتبه بالاتری قرار می گیرد:

در حقیقت، توانایی گوگل در بررسی اعتبار محتوا از طریق لینک ها چیزی که آن را از سایر موتورهای جستجو مثل یاهو که قدیمی تر از آن هستند متمایز می کند.این یک قابلیت منحصر به فرد است که این موتور جستجوی محبوب را فوق العاده قدرتمند کرده است.

سودمندی (Usefulness)

سودمندی یک محتوا عامل سوم در الگوریتم گوگل است. در فضای وب، یک محتوا ممکن است مرتبط و معتبر باشد، اما اگر از سودمندی کافی برخوردار نباشد، گوگل تمایلی به قرار دادن آن در صدر لیست نتایج ندارد. در واقع گوگل نشان داده که میان «محتوای باکیفیت بالا» و «محتوای سودمند» تفاوت و تمایز قائل است. به این معنا که اگرچه یک محتوا می تواند تعداد زیادی بک لینگ بگیرد ولی لزوما تضمینی برای قرار گرفتن آن در صدر نتایج نیست.به همین دلیل ما شاهد مطالبی هستیم که با صرف هزینه های بالا بک لینک خریداری می کنند ولی تاثیر زیادی در جابجایی نتیجه آنها ندارد.

برای مثال، بیایید تصور کنیم شما عبارت «رژیم پالئو» را سرچ کرده اید.

اولین نتیجه ای که روی آن کلیک می کنید (نتیجه A) توسط یک متخصص درجه یک در این زمینه نوشته شده است. و ز آنجایی که کیفیت محتواهای موجود در صفحه بسیار بالا بوده، افراد زیادی به آن لینک شدنده اند.

با اینحال محتوای مورد نظر کاملاً نابسامان و سرشار از اصطلاحات تخصصی و سنگین است که اغلب مردم آن ها را براحتی متوجه نمی شوند.

در مقابل نتیجه دیگری که در زیر آن آمده است (نتیجه B) توسط یک فرد عادی که به تازگی این رژیم را تجربه کرده نوشته شده است. و برخلاف صفحه قبلی (A) پر از لینک و ارجاع هم نیست. اما، محتوای آن در یک بخش محدود و مشخصی سازماندهی شده است. و به شکلی نوشته شده که هر کسی براحتی مطالب آن را درک میکند.

طبیعتاً، این پیج در مقیاس سودمندی در رتبه نخست گوگل قرار می گیرد. اگرچه از نظر مقیاس دیگر گوگل یعنی در اعتبار و صحت به اندازه نتیجه A معتبر نباشد، اما از نظر گوگل عملکرد خوبی دارد. وحتی بعضاً ممکن است نسبت به نتیجه A هم جایگاه بالاتری را کسب کند.

گوگل سودمندی یک محتوا را عمدتاً از طریق «سیگنال های تجربه کاربر» می سنجد.  به عبارت دیگر، اینکه کاربران چطور با نتایج جستجو تعامل و برخورد می کنند. وقتی گوگل می بیند که مردم یک نتیجه سرچ خاصی را بیشتر از بقیه دوست دارند، این باعث ارتقای جایگاه آن وبسایت یا صفحه در رتبه بندی نتایج می شود.

۳. کاربران و کلمات کلیدی

برای کسب رتبه بهتر ، گوگل ابزاری را در اختیارمان قرار داده تا کیفیت محتوای خود را افزایش دهیم مثل استفاده از عنوان ها ، برچسب ها و دسته ها در تدوین محتوا ست.اما قبل از استفاده آنها لازم است  به یک نکته مهم توجه کرده و آن را به کار ببرید و آن :” تحقیق درباره کاربران و کلمات کلیدی است”.

تحقیق درباره مشتری ها و کلمات کلیدی.

دراین قسمت شما خواهید فهمید  یا به عبارت دقیق تر کشف می کنید که مشتریان تان به دنبال چه چیزی هستند و دقیقاً از چه کلمات و عباراتی برای سرچ استفاده می کنند. به این ترتیب، شما می توانید سایت خود را بر مبنای کلید واژه هایی که مشتریان تان همه روزه سرچ می کنند، رتبه بندی کنید.

با ذکر یک مثال نشان می دهیم که این ویژگی دقیقا چیست و چطور عمل میکند. اگر شما در حال حاضر صاحب یک کسب و کار آنلاین هستید، مهم است بدانید مشتریان هدف شما دارای چه ویژگیهایی هستند ویا  دورن ذهنشان چه می گذرد. به این خصوصیات در اصطلاح «پرسونای مشتری» (customer persona) گفته می شود.

این نوع از تحقیق درباره مشتری، نه تنها به تولید و عرضه محصول مشتری پسند کمک می کند، بلکه یک بخش بسیار مهم از بهینه سازی جستجو و بازاریابی محتوا را نیز دربرمی گیرد. برای بهینه سازی جستجو (SEO)، شما نیاز به تولید محتوا درباره ی  مضوعاتی که مشتریان تان جستجو می کنند دارید. و تا زماینکه شما شناختی از مشتریان خودتان نداشته باشید، تقریباً غیرممکن است که بفهمید آنها دنبال چه چیزهایی در جستجوهایشان هستند. بهترین راه برای شناخت عمیق تر شما از مشتریان هدفتان چیست؟ یکی از بهترین راهها استفاده از نرم افزارهای بازاریابی و فروش نظیر نرم افزار hubspot.

این ابزار رایگان بسیار جذاب به شما کمک می کند یک پرسونای مشتری ایجاد را بصورت مرحله به مرحله ایجاد کرده و در پایان فرآیند شما یک آواتار کامل و با جزئیات خواهید داشت که دوباره و دوباهر می توانید به آن مراجع کنید.(متاسفانه استفاده از این نرم افزار برای کلمات فارسی امکان پذیر نیست و فقط برای اگاهی شما علاقمندان نام بیان شده است)

یافتن کلمات کلیدی

حالا که یک پرسونای مشتری در اختیار دارید نوبت به گام دوم می رسد: تحقیق بر روی کلمات کلیدی

این همان مرحله ای است که شما درباره کلمات و عباراتی تحقیق می کنید که مشتریان بوسیله موتور جستجوی گوگل یا سایر موتورهای جستجو تایپ کرده و به دنبال محتوا درباره آنها هستند. بطورکلی، کلمات کلیدی، شامل دو دسته می شوند: اول کلیدواژه هایی که کاربران جستجو می کنند تا آنچه شما می فروشید یا عرضه می کنید را پیدا کنند (کلیداواژه های محصول). دوم کلیدواژه هایی هستند که مخاطبین هدف شما زمانی استفاده می کنند که بطور خاص به دنبال آنچه که شما می فروشید نیستند (کلیدواژه های اطلاعاتی).

برای بهبود جایگاه و سئو، شما باید وبسایت خود را هم از نظر کلیدواژه های محصول و هم کلیدواژه های اطلاعات بهبود ببخشید و به هر دو مورد به یک اندازه توجه داشته باشید. به این ترتیب وقتی مشتریان شما یک محصول را سرچ می کنند، صفحه شما در نتایج جستجو نمایش داده می شود. از طرفی دیگر هم وقتی مشتریان لزوماً به دنبال محصول یا خدمات شما نیستند باز هم شما را در لیست نتایج دیده و احتمالاً روی صفحه شما کلیک می کنند!

چند نکته کلیدی برای تحقیق پیرامون کلمات کلیدی

اول از همه، از قابلیت Autocomplete گوگل استفاده کنید. احتمالاً شما تاکنون از این ویژگی گوگل استفاده کرده اید. هرگاه شروع به تایپ یک کلمه در نوار جستجو می کنید، گوگل لیستی از پیشنهادات را به شما نشان می دهد

 من اولین کلیدواژه را در نوار جستجوی گوگل تایپ می کنم و سپس هر کلید واژ ه ای را که گوگل پیشنهاد جستجوی آن را می دهد یادداشت می کنم. در گام دوم واژه یا عبارت کلیدی را در  Answer The Publicتایپ میکنم.

این ابزار رایگان برای پیدا کردن کلیدواژه های اطلاعاتی (informational keywords) عالی است.

در این سایت شما با سوالاتی که مردم درباره آن موضوع خاص مطرح کرده اند نیز آشنا می شوید. مثلاً یک سوالی که من پیدا کردم این بود که «آیا رژیم پالئو باعث افزایش کلسترول می شود؟»

این سوال می تواند یک عنوان خوب عالی برای یک پست یا ویدیو در بلاگ شما باشد. در گام بعدی از یک  keyword research tool استفاده کنید. ابزارهای کلیدواژه به شما کمک می کنند بفهمید چند نفر این کلیدواژه را سرچ کرده و قرار گرفتن در صفحه نخست نتایج سرچ گوگل چقدر درباره این کلیدواژه دشوار است. به عبارت دیگر، انها می توانند به شما در انتخاب بهتر کلمات کلیدی از لیست تان کمک کنند. چند مورد از این ابزارها را به شما پیشنهاد می کنم.

SEMRush

KeywordTool.io

Keywords Everywhere Extension

Moz Keyword Explorer

Seed Keywords

اما بهتر از همه اینها ابزار خود گوگل به نام Google’s Keyword Planner است که توصیه می کنم از آن استفاده کنید.

با وجود اینکه برنامه Keyword Planner برای کمک به افراد از طریق Google Ads campaigns طراحی شده بود، اما برای یافتن کلمات کلیدی جهت اهداف سئو وبهینه سازی نیز کاربرد دارد. تنها چیزی که برای این کار احتیاج دارید، وارد کردن یک کلیدواژه product یا informational است.

پس از آن شما اطلاعات مربوط به آن عبارت دقیق (مانند محدوده حجم جستجو) و لیستی از کلمات کلیدی مرتبط را دریافت خواهید کرد.

اگر شما در ابتدای راه سئو و بهینه سازی وبسایت خود هستید، بهتر است از کلیدواژه های طولانی تر استفاده کنید. چراکه عبارات طولانی کمتر رقابتی هستند و این کار شما را در ابتدا کمی آسان تر می کند.

بار دیگری که خواستید روی سئوی وبسایت خود، کار کنید، می توانید از کلیدواژه های رقابتی تر استفاده کنید. اما وقتی تازه به شروع کار بر روی یک صفحه کرده اید ترجیحاً از عبارت و کلیدواژه های طولانی تر استفاده کنید. برای مثال، خود من نیز در آغاز کار وبسایتم، تقریباً ۱۰۰ درصد محتواهایی که قرار می دادم مبتینی بر کلیدواژه های طولانی وinformational بود، مثل این عبارت: «چگونه بکلینک با کیفیت بالا داشته باشیم». و بعدها که به تدریج اعتبار سایتم بیشتر شد، سراغ کلیدواژه های  مختصرتر و رقابتی تر رفتم مثل: «بکلینک».

۳. محتوای متناسب با اصول و الگوریتم های سئو

شکی نیست که بین سئو و نوع محتوا ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. بطورکلی، هرچه کیفیت محتوای صفحات بیشتر باشد، جایگاه بهتری هم نصیب آنها می شود. اما بدیهی است که کار ساده ای نیست.

تولید محتوا برای صفحات ارائه محصول یا خدمات:

محتوای مربوط به صفحات ارائه یک محصول یا خدمات نیز باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد، اما قرار نیست این محتواها به اندازه پست های وبلاگی خوانده شوند. در واقع، هدف اصلی صفحات محصول شما باید تبدیل یک وبگرد به یک مشتری است. به همین دلیل باید صفحه محصول شما دربردارنده تمام ویژگی ها و مزیت های کالایی که عرضه می کنید باشد.

تولید محتوای باکیفیت برای وبسایت

وقتی می گوییم محتوا پادشاه است یا محتوا در رأس همه چیز است، منظورمان محتواهای مفید و جذابی است که در وبلاگ ها منتشر می شود. نه محتواهایی که می توان آنها در صفحات ارائه محصول یا خدمات پیدا کرد. شکی نیست که تولید محتوای جذاب می تواند به بهبود رتبه بندی شما درگوگل کمک کند. براساس یافته های HubSpot شرکت هایی که بطور منظم به تولید و نشر محتوا می پردازند، ترافیک آنها تا ۳۵۰ درصد بیش از سایت هایی است که به بازاریابی محتوا کمتر توجه می کنند.

امروزه برای بهبود رتبه بندی و جایگاه خود در موتورهای جستجو باید بطور مرتب به تولید و نشر مطالب جذاب بپردازید. و هرچیزی کمتر ازین شما را به هدف نمی رساند. آخرین آمارها از وردپرس نشان می دهد که ۷۰ میلیون پست وبلاگی در هر ماه منتشر می شود. این تنها آمار مربوط به وردپرس است. اگر آمار سایر پلتفرم ها نظیر Medium و Shopify را هم به آن اضافه کنیم این رقم بسیار بزرگتر خواهد بود. خلاصه کلام اینکه امروز اگر میخواهید محتوای شما در گوگل دیده شده و جایگاهی کسب کند، باید متمایز باشد. در غیر اینصورت، در میان میلیون ها پستی که روزانه منتشر می شود دفن خواهد شد!

چند مثال از محتوای با کیفیت:

در اینجا چند مورد از مطالبی که در سال ۲۰۱۹ جایگاه خوبی در رتبه بندی کسب کرده اند آورده ام تا بهتر منظور مرا از محتوای باکیفیت درک کنید.

۱. فهرست های کامل

فهرست های کامل شامل مجموعه یا لیستی از موارد، تکنیک ها، دستورالعمل ها و یا تقریبا هر چیز دیگری است که در یک جا گردآوری شده اند. فهرست های کامل از این جهت ارزشمند هستند، که مخاطب را از مراجعه به منابع مختلف و دیدن مقالات متعدد بی نیاز کرده و به جای آنکه درباره یک موضوع، نیاز به مطالعه چند پست مختلف داشته باشد که هریک تنها به چند مورد محدود اشاره کرده اند، می تواند همگی را تنها در یک مطلب یا یک صفحه بصورت جامع و کامل مشاهده کرده و استفاده کند.

به عنوان مثال، من مقاله ای تحت عنوان «۱۷۵ استراتژی برای لینک سازی» در وبلاگم منتشر کردم، که به لطف آن شما از صرف وقت و هزینه برای یافتن روش های جدید لینک سازی بی نیاز می شوید. و از آنجایی که از کیفیت محتوایی خوبی برخوردار است، ۹۳۵ وبسایت دیگر به آن ارجاع  (لینک) داده اند.

۲. راهنماهای گام به گام

عمر این نوع محتواها به اندازه عمر خود اینترنت است. و هنوز هم بخوبی مورد استفاده قرار می گیرند. مثلاً همین راهنمای استراتژی سئو در وبلاگ خودم که تاکنون خیلی خوب عمل کرده است.

من سعی کردم در این پست هر گام را بصورت کاملاً جزئی و به تفکیک توضیح دهم:

به این ترتیب، محتوای من از بسیاری از پستهای دیگر در موضوع استتراتژی های سئو، که  تنها به ارائه جزئیات کلیدی می پرداخت و رد می شد، پیشی گرفت. اگر شما هم می خواهید پست های راهنمای گام به گا بنویسید و در میان انبود پست ها دیده بشوید، باید جزئیات کامل تری را در هر گام شرح دهید.

۳. ارائه داده در کنار محتوا

سایت BuzzSumo  اخیراً در گزارش های روند محتوایی که همیشه ارائه می دهد، عنوان کرده که ۱۰۰ میلیون پست را بررسی و مرور کرده است.

آنها متوجه شده اند که امروزه اشتراک گذاری و لینک دهی به محتواها از هر زمان دیگری دشوارتر شده است. چرا؟ چون میزان محتواهایی که از سال ۲۰۱۵ تاکنون بیرون آمده آنقدر زیاد است که تا انفجار فاصله کمی دارد و این کار را کمی دشوارتر کرده است. آنها اما در جای دیگری به این نتیجه رسیدند که محتواهای معتبر و مرجع همچنان بخوبی لینک دریافت می کنند. به عبارت دیگر محتواهایی که حاوی داده های معتبر هستند همچنان به خوبی عمل می کنند.

۴. راهنمای جامع

راهنماهای جامع بسیار شبیه فهرست های کاملی هستند که پیشتر درمورد آن صحبت کردیم. اما تفاوت اصلی آنها در این است که برخلاف فهرست های کامل، لزوماً لیستی گستره از نکات یا نمونه های یا موارد را نشان نمی دهد. درعوض، تمام زوایای موضوع مورد بحث را بررسی کرده و پوشش می دهد. بله در اینجا هم میخواهیم راهبردهای عملی را پوشش دهیم اما هدف اصلی ارائه اطلاعاتی کامل از هر انچه مخاطب می خواهد بداند است آنهم تنها در یک صفحه.

محتوای بصری

یک تحقیق جدید در صنعت نشان داده که یک نوع محتوای بصری که از آن تحت عنوان اینفوگرافیک (infographics) یاد می شود می تواند یک قالب ایده آل برای تولید محتوای جذاب باشد که لینک و ارجاع زاید هم دریافت خواهد کرد.

البته بدیهی است که اینفوگرافیک تنها راه برای ایجاد محتوای بصری نیست. بلکه شما می توانید از ویدئو، فلوچارت، عکس و دیگر موارد نیز برای این کار استفاده کنید.  شما حتی می توانید از انواع مختلف این روش و فرم ها برای تولید محتوا استفاده کنید که در اصطلاح به آنها Instructographics گفته می شود.

۶. اصول سئو در صفحات داخلی سایت (سئوی داخلی)

کار بر روی سئوی داخلی سایت باعث می شود مطمئن شویم گوگل می تواندصفحات سایت شما را پیدا کرده و در نتیجه جستجوها بالا بیاورد. و این مستلزم ایجاد محتوای مرتبط، دقیق، پرجزئیات و مفید درباره کلیدواژه های مورد نظر شما است. گوگل بطور مشخص صفحه شما را برای کلمات و عبارات خاص اسکن کرده و وقتی می بیند که یک کلمه یا اصطلاح بارها در متن یا محتوای شما تکرار شده، می گوید که «این صفحه باید درمورد این کلیدواژه باشد!» . بنابراین بسار مهم است که که از کلیدواژه های هدف خود به تناوب در متن استفاده کنید الته بدون اینکه زیاده روی کرده و از حد بگذرید.

حال بهتر است بپردازیم به راههای بهبود و ارتقای سئوی داخلی:

یوست (Yoast) را نصب کنید

اگر سایت شما در وردپرس اجرا می شود، من به شدت توصیه می کنم که از افزونه یا پلاگین Yoast SEO استفاده کنید. توجه داشته باشید که این افزونه یک دکمه جادویی نیست که با یک حرکت و بصورت خودکار سایت شما را بهینه سازی کند، بلکه این افزونه کمک می کند که برچسب عنوان و توضیحات سایت شما تنظیم شود.

این افزونه ویژگی های زیاد دیگری هم دارد که به طور به بهینه سازی سایت کمک می کند.

اگر از پلتفرم های دیگری غیر از وردپرس برای اجرای سایت خود استفاده می کنید (مثل Shopify  یا Wix)، آنها با ویژگی های افزونه یوست برای بهبود سئو همراه هستند.

از کلیدواژه خود در برچسب عنوان تان استفاده کنید.

قانون شماره یک در سئوی داخلی این است: از کلیدواژه خود در برچسب عنوان تان استفاده کنید.

اما چرا اینقدر مهم است؟ خب وقتی بحث از سئوی داخلی پیش می آید، پرچسب عنوان مهمترین بخش از صفحه شماست که باید مورد توجه قرار گیرد.

اینطور به آن نگاه کنید: برچسب عنوان، خلاصه آنچیزی است که در متن محتوای خود به آن پرداخته اید. و وقتی که برچسب عنوان را از کلیدواژه های هدفتان انتخاب می کنید، در واقع به گوگل می گویید که محتوای این صفحه درباره آن کلیدواژه است.

Meta Description محتوای خود را ارتقا دهید تا کلیک بیشتری دریافت کنید

توضیحات ابتدایی شما درباره محتوای کلی مقاله یا متن که در اصطلاح meta description خوانده می شود، به اندازه برچسب های عنوان اهمیت ندارد. در واقع گوگل عنوان کرده که توجه زیادی به این توضیحات ندارد. پس چرا شما باید خودتان را به زحمت بندازید و چنین توضیحاتی را بنویسید؟ زیرا افراد از این توضیحات و توصیفات استفاده کرده و تصمیم می گیرند که بر روی فلان صفحه کلیک کنند یا خیر؟ در حقیقت شما با ارائه این توضیحات نظر مخاطب را جلب کرده و کلیک بیشتری دریافت می کنید. پس هرچه این توضیحات دقیق تر و جذاب تر باشند احتمال بازدید از محتوای شما هم بالاتر می رود.

حتماً از کلیدواژه های هدف خود در این توضیحات استفاده کنید. وقتی یک فرد آن کلمه را جستجو می کند، گوگل نیز آن را برایش در توصیف ارائه شده توسط شما برجسته (bold) می کند.

در درون متن هم از کلیدواژه ها استفاده کنید. بهتر است کلیداواژه را چند بار، البته نه بیش از اندازه، در درون متن به کار ببرید. با این کار گوگل را مطمئن می سازید که محتوای صفحه تان درباره همان عنوان و کلیدواژه است. البته به یاد داشته باشید که تکرار بیش از حد و زیاده روی در تکرار کلیدواژه  در صفحه یک راهبرد غیر قابل قبول از نظر گوگل (Black hat SEO Strategy) است که در اصطلاح به آن انباشت کلیدواژه (keyword stuffing) و می تواند منجر به جریمه شما توسط گوگل شود.

خلاصه اینکه به اندازه متعادل و منطقی از کلیدواژه در متن استفاده کنید. البته مقدار یا تعداد مشخصی تعریف نشده و قراردادی نیست که کمی بیشتر یا کمتر از آن دردساز شود. اما اگر شما از روی عمد بخواهید کلیداواژه را به دفعات زیاد به کار ببرید مطمئن باشید که بیش از آنکه فایده داشته باشد، به ضرر صفحه شماست.

به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟ با راه‌اندازی یک سایت وردپرسی کسب و کارخود را آنلاین کنید.
طراحی سایت وردپرس فقط با 490 هزار‌تومان
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید! ارسال دیدگاه
علاقمند به یادگیری آموزش های وردپرس هستم وتلاش میکنم دانش خودم رو در این زمینه هر روز افزایش بدم.