یک کسب وکار می تواند به صورت های مختلفی تعریف شودو از ابزارهای متفاوتی برای بیان خود استفاده کند یکی از آن ابزارها رنگ است.رنگ در نمایش یک برند میتواند موثرباشد. بعنوان مثال:

وقتی کلمه “عشق” را میشنویدچه حسی دارید؟قطعا حسی عاطفی قویتری نسبت به زمانی میشود که عبارت « دوچرخه» را میشنوید؛خواهید داشت.

احساسات قدرتمند هستند و (چه بخواهیم یانخواهیم) در تصمیم گیری ما اثرگذارند. هر نام تجاری،از طریق رنگ های به کاربرده شده درآن بامردم ارتباط برقرارمی کند.هر چه قدر به کارگیری این رنگ ها دقیق تر باشد و مفهوم آن برند را واضح تر بیان کند میتواند ارتباط بهتری برقرارکند.

یکی از مشهورترین نظریه پردازان رنگ، فابر بیرن، در رابطه با رنگ ها و  احساسات ما، در کتابی با عنوان  «روانشناسی  و نظریه رنگ»  می گوید:کلماتی مانند  “عشق” و ” دوچرخه” احساسات مختلفی را در مردم بوجود می آورند، رنگ هایی مانند قرمز و آبی حالت های متفاوتی در مردم ایجاد میکنند. جالب تر اینکه ، رنگ های مشابه نیز باعث ایجاد احساسات مشابه  در افراد مختلف می شوند؛ به عنوان مثال، رنگ آبی تیره و نور آبی  اثرات متفاوتی دربین افراد مختلف دارد.

نحوه تعیین هویت نام تجاری شما

اگرشما بدانید که نام تجاری شما قرار است معرف چه ویژگی بارزی باشد اتنخاب رنگ دیگر کارچندان سختی نیست.

به عبارت دیگر شماباید بتوانید کسب وکار خود رابه طور مشخص بیان کنید تا بتوانید براساس آن رنگ تجاری خود رااتخاب کنید.هرچه قدر تعریف شما ازکسب وکارتان واضح ترباشد انتخاب رنگ برایتان کارآسانی خواهدبود.

در این قسمت قصد مفاهیم پنهانی در روانشناشی  تعدادی رنگ های کاربردی را را بیان کنیم:

قرمز – شور، اهمیت، توجه

نارنجی – بازیگری، دوستانه، انعطاف پذیری

زرد – خوشبختی، خوش بینی، هشدار

سبز – طبیعت، ثبات، رفاه (رشد)

نور آبی – آرامش، اعتماد، گسترش

آبی تیره – حرفه ای، امنیت، رسمی

بنفش – حق امتیاز، خلاقیت، لوکس

پینک – زنانه، جوان، بی گناهی

قهوه ای – ناهموار، خاکستری و قدیمی

سفید – تمیز، فضیلت، سالم

خاکستری – بی طرفی، تاریک، ضعف

سیاه – قدرتمند، پیچیده،

ارتباط ما با رنگ به مراتب عمیق تر از خواهد بود برای مثال، خیلی زرد می تواند باعث ایجاد اضطراب شود.

معمولا شرکت های بزرگ برای طراحی برند خود ازیک تا سه رنگ اصلی به عنوان اساس طراحی خود استفاده میکنند که میتوان در طراحی سایت،یا لوگوی برند از آن استفاده کرد.براین با توجه به نوع نگاه شرکت یا سازمان ویا هرکسب وکار سه رنگ۱- پایه ۲- لهجه ۳-خنثی انتخاب می شود که در ذیل به توضیح آنها می پردازیم.

  • رنگ پایه خود را انتخاب کنید.

انچه که معرف  کسب کارشما ست دررنگ اصلی شما نمایان  پیدا می شود.بنابراین درانتخاب این رنگ دقت کنید چون معرف هویت کسب وکارشماست.رنگ اصلی در واقع معرف شخصت کسب وکارتان خواهد بود که در همه ی طراحی های شما بکارخواهد رفت. بعنوان مثال اینستاگرام از طیف های رنگ قرمز استفاده کرده که بیان کننده شور وهیجان است واین در برند به خوبی قابل مشاهده است.

  • لهجه خود را انتخاب کنید

لهجه شما رنگی است که بیشتر از رنگ اصلی خود استفاده می کنید.این رنگ با ترکیب رنگ اصلی ممکن است بوجود بیایدوباعث ایجاد زیبایی بیشتری برای کسب وکارشما باشد.انتخاب این رنگ به شما بستگی دارد که چه رنگی با رنگ پایه شما مکمل خواهدبود بنابراین در انتخاب آن دقت کنید تا ترکیب زیباتری بدست آورید.

  • انتخاب خنثی شما

رنگ خنثی معمولا در پس زمینه طراحی استفاده می شود. به طور معمول انها طیف های مختلف رنگ خاکستری هستند، اما بژ، سفید نیزبه  کار برده می شود.

نتیجه گیری:

هیچ فرمول مشخصی برای انتخاب رنگ به صورت دقیق وجود ندارد.سعی کنید ابتدا تعریف واضحی ازکسب وکار خود ارئه کنید وبراساس ان یک یا جند رنگ مناسب با آن انتخاب کنید.همچنین هیچ الزامی وجود ندارد که هیشه از رنگ های مشخص ومعروف استفاده کنید ولی میتوان از برند های معروف دراین زمینه الهام گرفت واز انها استفاده کرد.

در آخر ذکر این نکته ضروری است که آنچه که برند شمارا میسازد توصیف مردم از شماست بنابراین در مورد اجزای آن دقت داشته باشید.

به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟ با راه‌اندازی یک سایت وردپرسی کسب و کارخود را آنلاین کنید.
طراحی سایت وردپرس فقط با 490 هزار‌تومان
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید! ارسال دیدگاه
علاقمند به یادگیری آموزش های وردپرس هستم وتلاش میکنم دانش خودم رو در این زمینه هر روز افزایش بدم.