چگونه برای کسب‌وکارمان محتوای جذاب تولید کنیم؟

به جرات می توان گفت تنها راه نجات یک کسب وکار تولید محتوای جذاب برای محصولات وخدمات آن کسب وکاراست.شاید شما هم باین جمله را زیاد شنیده باشد که :”محتوا پادشاه است”. البته برای تولید محتوای خوب نیازمند تمرین والبته روش هایی هستیم که قطعا در بهبود آن به ما کمک خواهد نمود.

اما سوالی که معمولا به آن پاسخ داده نمی‌شود و مغفول می‌ماند این است که چگونه تولید محتوا کنیم؟ یا به عبارت بهتر چگونه محتوای مناسب تولید کنیم؟

قبل از شروع بحث باید بگویم که از نظر من به عنوان کسی که در حوزه‌های مختلف نوشته‌ام، تولید محتوا برای هر کسب‌وکاری و در هر زمانی ممکن است مناسب نباشد و قبل از آن باید چرایی و هدف تولید محتوا مشخص شود.

این مقاله هم با این فرض نگاشته شده است که شما به این نتیجه رسیده‌اید که تولید محتوا در وب به عنوان یک استراتژی اثربخش و مفید برای کسب‌وکارتان محسوب می‌شود.

شاید این مطلب برایتان مفیدباشد:کدام رسانه برای بازاریابی محتوا مناسب است؟

در این نوشته سعی کردم تا حد ممکن مراحل و نکات را ساده بیان کنم تا برای کسی که برای اولین بار قرار است برای کسب‌وکار خودش یا دیگران محتوا تولید کند و هیچ آشنایی با آن ندارد، شروع مناسب و ساده‌ای باشد.

***

مراحل تولید محتوای مناسب

۱شناسایی کلمات کلیدی

اولین و مهمترین مرحله از تولید محتوای متنی، شناسایی و گردآوری کلمات کلیدی کسب‌وکار مورد نظر است.

اگر چه برای این کار ابزار‌ها و نرم‌افزار‌های متعددی وجود دارد اما معمولا نتایج خوبی حداقل برای زبان فارسی از آن‌ها به دست نمی‌آید، به ویژه در حوزه‌هایی که سرچ بالایی ندارند.

به عنوان یک تجربه شخصی، به نظرم خودِ ما (به عنوان کسی که با حوزه‌ی مورد نظر آشنایی دارد) و گوگل (به عنوان ابزاری که مشتری با آن تعامل دارد) بهترین گزینه‌ها برای شناسایی کلمات کلیدی هستیم.

برای مثال فرض کنید قرار است برای یک پارچه فروشی محتوا تولید کنیم.

با وجود این‌که هیچ آشنایی با حوزه‌ی پارچه و پارچه فروشی ندارم اما صرفا بر اساس شنیده‌ها (از خانواده و دوستان) می‌دانم که یک سری دغدغه‌ها وجود دارد و می‌توان آن‌ها را در لیست کلمات کلید قرار داد. مثل

تشخیص پارچه نخی، انواع پارچه نخی، بهترین پارچه مانتویی، پارچه کت‌شلواری و …

هر کدام از عبارات بالا یک کلمه کلیدی به حساب می‌آید. حال کافی است از گوگل هم کمک بگیریم.

با جستجوی کلمه پارچه، گوگل یک‌سری پیشنهاد به ما می‌دهد که می‌توان برخی از آن‌ها را به عنوان کلمات کلیدی مرتبط در نظر گرفت.

به نظرم با همین دو ابزار ساده به کلمات کلیدی مناسبی در کسب‌وکار خود یا کسب‌وکاری که قرار است برای آن تولید محتوا کنید، دست خواهید‌یافت.

منطقی‌ است که این لیست را در یک دفترچه یا یک فایل ورد یا اکسل ذخیره کنید و هر بار تعدادی کلمه کلیدی دیگر به آن اضافه یا برخی از آن‌ها را حذف کنید.

نکته: جمع‌آوری کلمات کلیدی برای زمانی است که شما قصد داشته باشید به طور مداوم در آن حوزه بنویسید. اما اگر به عنوان یک فریلنسر قرار است یک یا دو محتوا تولید کنید، شناسایی دو یا چند کلمه کلیدی مهم کافی است.

در کنار موارد بالا ابزار kwfinder  هم گزینه‌ی خوبی است که به شما امکان می‌دهد در روز ۵ کلمه به صورت رایگان سرچ کنید و کلمات کلیدی مرتبط با آن را پیدا کنید.

۲بررسی و خواندن محتوای رقبا

در هر صنعتی که باشید، بعید است که رقبایتان دست به تولید محتوا نزده باشند. در نتیجه پس از پیدا کردن کلمات کلیدی، آن‌ها را سرچ کنید و محتوای رقبا را نیز بررسی کنید.

به عنوان مثال کلمه کلیدی من در این پست تولید محتوا است. اگر همین کلمه کلیدی را عیناً سرچ کنیم به سایت‌هایی همچون سئوکار، متمم، نوین، همیار وب، تکراتو و… می‌رسیم.

من معمولا ۶ لینک اول و در بعضی مواقع ۱۲ لینک اول را کامل مطالعه می‌کنم و اگر احساس کنم که می‌توانم محتوایی اثربخش‌تر و بهتر در آن کلمه کلیدی مشخص تولید کنم، دست به کار می‌شوم در غیر این صورت به دنبال کلمه کلیدی دیگری می‌گردم.

این کار چند مزیت دارد اول از همه متوجه می‌شوید رقبای شما در این کلمه کلیدی مشخص چه کسانی هستند و در صنعت شما چه کسانی تولید محتوا می‌کنند. دوم این‌که به شما هم در نوشتن عنوان و هم در نوشتن متن اصلی یک دید خوب می‌دهد.

و از همه مهمتر، متوجه می‌شوید که رقبای شما در کدام بخش‌ها ضعف‌ دارند و به کدامیک از دغدغه‌های مخاطبان پاسخ نداده‌اند که شما می‌توانید به آن پاسخ دهید.

۳نوشتن یک عنوان خوب

یکی از فاکتور‌های مهم برای گوگل، تیتر یا عنوان مقاله‌ی شما است که به نوعی باید بیانگر متن اصلی شما باشد.

برای این بخش هم ترکیب گوگل و خودِ ما و البته تیتر‌های رقبا گزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مناسبی است که در نوشتن یک تیتر خوب به ما کمک می‌کند.

پس از سرچ کلمه کلیدی، گوگل در پایین صفحه، سرچ‌های مرتبط با کلمه کلیدی را لیست می‌کند که به شما کمک می‌کند تا به یک عنوان مناسب برسید.

برای مثلا وقتی من کلمه تولید محتوا را سرچ کردم، گوگل عنوان‌های زیر را به من پیشنهاد کرد.

با توجه به تجربه‌ و دانستن دغدغه مخاطبان و با در نظر گرفتن تیتر رقبا، از ترکیب دو عنوان آموزش تولید محتوا وچگونه تولید محتوا کنیم به تیتر آموزش تولید محتوا – چگونه برای کسب و کارمان تولید محتوا کنیم؟ رسیدم.

تکنیک‌های متنوعی را برای ایجاد عنوان‌های خوب و جذاب توصیه می‌کنند. مثل استفاده از اعداد یا استفاده از کلمات پرسشی مثل چطور، چگونه و چرا در اول عنوان، کافی است در گوگل سرچ کنید نوشتن تیتر جذاب تا با لیستی بلند بالا از این دست نوشته‌ها و توصیه‌ها روبه رو شوید.

اگر چه خود من سعی می‌کنم تا حد امکان از چنین توصیه‌هایی استفاده نکنم ( چون به نظرم یک نوع حالت مصنوعی و خشک به خود می‌گیرد) اما می‌توان از آن‌ها ایده گرفت.

نکته: اگر چه قرار نیست در این مقاله به اصول سئو بپردازم، اما هم در نوشتن تیتر و هم در نوشتن متن اصلی تا جایی که ممکن است اصول سئو را رعایت کنید.

به زبان ساده در هنگام نوشتن تیتر سعی کنیم کلمه کلیدی مورد نظر را به اول تیتر نزدیک کنیم و برای نوشتن متن اصلی سعی کنیم از کلمه کلیدی در جای جای متن به طوری که خواننده اذیت نشود، استفاده کنیم. بخصوص در پارگراف اول.

 به نظرم برای شروع کار، بررسی همین پست با در نظر داشتن این که کلمه کلیدی آن تولید محتوا است می‌تواند یک تمرین خوب باشد.

قبلا در پست مهارت‌های لازم برای تولید کننده محتوا در مورد سئو و منابعی که به یادگیری آن کمک می‌کند نوشته‌ام.

۴نوشتن متن اصلی

شاید بتوان گفت سخت‌ترین قسمت نوشتن یک مقاله، نوشتن بدنه‌ی اصلی آن است که به نظرم با رعایت چند نکته ساده می‌توان به نتایج خوبی رسید.

 اگر قبلا در حوزه‌ی شما محتوایی در وب تولید شده است حتما پیش از شروع، آن‌ها را بخوانید و از آن‌ها ایده بگیرید. قرار نیست دقیقا آن را کپی کنید، بلکه می‌توانید بخش‌های مهم، اما گنگ و نامفهوم آن‌ها را شناسایی و محتوای خود را به در نظر گرفتن نواقص دیگران تولید کنید.

 اگر وب فارسی آنقدر غنی نیست، می‌توانید از نمونه‌های خارجی استفاده کنید. باور کنید نیاز به زبان انگلیسی آنچنان قوی‌ای نیست. خود من معمولا بعد از خواندن چند پارگراف از یک مقاله انگلیسی به کمک انواع و اقسام دیکشنری‌ها و گوگل ترنسلیت و زبان دست و پاشکسته ام، ایده اصلی در ذهنم شکل می‌گیرد و همان را ادامه و پر و بال می‌دهم.

 اما اگر به هر علت (نبود سرنخ و محتوای مناسب یا آشنایی نداشتن با زبان انگلیسی)نه گزینه‌ اول امکان پذیر بود و نه گزینه دوم. می‌توانید از تجربیات، موفقیت‌ها و یا حتی شکست‌های خود بنویسید و مطمئن باشید که مخاطب معمولا با این نوع از محتوا ارتباط بیشتری برقرار می‌کند تا محتوای که صرفاً کپی یا ترجمه شده‌ باشد.

شاید این مطلب برایتان مفیدباشد: نکاتی برای تولیدمحتوای جذاب

۵استفاده از عکس مناسب

به نظر من استفاده از عکس مناسب آنقدر مهم است که بتوان آن را جز یکی از مراحل تولید محتوا نام برد. اگر چه قبلا هم در پستی تحت عنوان پیدا کردن عکس مناسب به نکاتی در این رابطه اشاره کردم اما دوست داشتم باز هم تاکید کنم که قسمت مهمی از تولید محتوا که معمولا نادیده گرفته می‌شود استفاده از عکس‌های مناسب است.

به هر حال استفاده از عکس، متن را برای خواننده لذت‌بخش‌تر می‌کند و هنگام که برای بار اول به سرعت صفحه را اسکرول می‌کند تمایل بیشتری برای خواندن کل محتوا از خود نشان می‌دهد و احساس خستگی نمی‌کند.

اگر در صنعت خود که به آن آشنایی دارید محتوا تولید می‌کنید، بهتر است کمی وقت صرف کنید و عکس‌های شخصی خود را تهیه کنید. مثلا در مثال پارچه فروشی بهتر است عکس پارچه‌ها را خودتان بگیرید.

اما اگر با صنعت آشنایی ندارید و امکان عکس گرفتن وجود ندارد می‌توانید از راهنماهی‌هایی که در لینک بالا کردم استفاده کنید.

۶استفاده از برچسب، تصویر شاخص، فونت مناسب

اگر تا مرحله قبلی پیش رفته باشید تقریبا بخش اصلی مسیر تولید محتوا را طی کرده‌اید. اما در کنار مراحل مهم بالا مراحل دیگری هم وجود دارد که به شما در تاثیر‌گذاری هرچه بیشتر کمک می‌کند.

 استفاده از برچسب

استفاده از برچسب یا تگ‌ها اگر چه مانند گذشته فاکتور مهمی برای گوگل به حساب نمی‌آید اما به مخاطب و البته گوگل این پیام را می‌دهد که این محتوا با محتوا‌های دیگری در ارتباط است و به این نحو باعث می‌شود صفحات و نوشته‌های دیگر شما هم خوانده شود.

 تصویر شاخص

در مورد تصویر شاخص هم هر چه می‌دانستم در پست اهمیت تصویر شاخص نوشته‌ام . به نظرم اینجا همین‌قدر کافی است که بگویم یکی از مهمترین فاکتور‌هایی که ممکن است مخاطب روی پست شما کلیک کند یا نکند همین تصویر شاخص است.

 فونت مناسب

اگر چه من تاکید بسیاری روی زیبایی ظاهری یک سایت دارم اما به نظرم در میان جنبه‌های ظاهری، فونت از همه مهم‌تر است.

شاید خیلی از وقت‌ها برای خودتان هم پیش آمده باشد که اگر چه می‌دانید یک مطلب مفید است اما به خاطر فونت نامناسب (خیلی ریز و در هم) از خواندن آن صرف نظر کرده باشید. پس سعی کنید تا جای ممکن از فونت مناسب و خوانا استفاده کنید.

مطلب مرتبط: تایپوگرافی و تاثیر آن بر بازاریابی محتوا

چند نکته در مورد تولید محتوا

۱ تولیدمحتوا یک فرآیند همراه با سعی و خطا است. اینطور نیست که فکر کنیم اولین محتوایی که تولید می‌کنیم بهترین محتوا باشد.

People with digital content creation concept

بارها و بار‌ها باید محتوا تولید کنیم و نتیجه‌ی آن را ببینیم و به مرور کارمان بهبود یابد.

۲ محتوا نیاز به مراقبت دارد. اگر زمان صرف کردید و محتوایی تولید کردید. این نکته را در نظر داشته باشید که کار تمام نشده و باید همچون یک سرمایه از آن مراقبت کنید و روز به روز آن را بهتر و بهتر کنید.

۳ تولید محتوا یک پرسه زمان‌بر، دائمی و هزینه‌بر است که باید قبل از شروع مورد توجه قرار گیرد.

 اگرچه مطمئنا این مقاله کم و کاستی‌های فراوانی دارد اما امیدوارم برای کسی که به‌تازگی قصد دارد شروع به تولید محتوا کند ( حتی در حد و اندازه‌های یک وبلاگ) کمک کننده باشد و بتواند صرفا برای شروع از آن بهره بگیرید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت شماره تماس

شماره تماس خود رابه صورت کامل وارد نمایید

مثال 0912000000

WhatsApp chat