اگر برای نوشتن توضیح متا سایت خود دچار سردرگمی هستید و میخواهید اطلاعات جامعی در باره آن بدست آورید این توصیه می کنم این مقاله را که بخشی از آن برگرفته از وبلاگ Yoast است را تا انتها مطالعه کنید ، امیدوارم مفید باشد.
توضیحات متا(meta description) چیست؟
توضیحات متا(meta discription) همان متن کوتاهی است که در زیر عنوان لینک در لیست نتایج جستجوی گوگل نمایش داده میشود.شکل زیر میتواند راهنمای خوبی برای نمایش توضیحات متا باشد.

چرا باید به توضیحات متا اهمیت بدهیم؟
در سال 2009 گوگل رسما اعلام کرد ، توضیحات متا و کلمات کلیدی درج شده در متن آن تاثیری در تبه بندی نتایج ندارد.اما با این وجود توضیحات متا به دو دلیل همچنان برای متخصصان سئو اهمیت فراوانی داردند :
- توضیحات متا کاربران را متقاعد میکند که روی لینک سایت شما که از طریق جستجو بدستآمده کلیک کنند.
- از انجایی که نرخ کلیک(CTR) برای هر سایتی اهمیت بالایی دارد ، با افزایش طبیعی این نرخ رتبه سایت شما غیر مستقیم افزایش مییابد.
آیا استانداردی برای طول توضیحات متا وجود دارد؟
طول متن و تعداد کاراکترهای نوشته شده در توضیحات متا در طی چند سال اخیر دستخوش تغییرات فراوانی شده است.مثلا در سال 2017 برخی ازکارشناسان گوگل اعلام کردند ، تعداد کاراکترهای نوشته شده در توضیحات متا چیزی حدود 320 کاراکتر باید باشد.اما بعد از یک سال گوگل اعلام کرد تعداد آن را به 160 کاراکتر کاهش میدهد و تا امروز همین تعداد را به عنوان استاندارد توضیحات متا در نظر گرفته است.
گوگل فریب توضیحات متای جعلی را نمیخورد!
نکته مهمی که باید در نوشتن توضیحات متا باید به ان اشاره کرد اینست که ،متن نوشته شده باید تا حد امکان مطابقت بالایی با محتوای لینک نمایش داده شده داشته باشد.هر چه قدر این مطابقت بیشتر باشد احتمال این که رتبه سایت بهبود یابد بیشتر است.بهتر است امار جالبی که کارشناسان گوگل آن را منتشرکرده اند را با هم مرور کنیم:
- در 15.4 درصد موارد گوگل ضمن استفاده از توضیحات متای اصلی ، بخشی را هم خود به آن اضافه میکند.
- در 51.3 درصد موارد توضیحات متا دقیقا همان چیزی است که در tag متا نوشته شده است.
- در 3.2 درصد موارد توضیحات متای نمایش داده شده بخشی از متنی است که در tag متا نوشته شده است.
فهرست بالایی اشاره به معنای پاسخگویی گوگل در سال هایی اخیر دارد.یعنی هرگاه گوگل پاسخی درستی از محتوای سایت شما به درخواست کاربر دریافت نکند ، توضیحات متای نوشته شده شما را نادیده میگیرد و بجای آن قسمتی از متن صفحه مورد نظر را که میتواند پاسخ درستی به درخواست کاربر باشد را نمایش میدهد.
نکته:حتی در مواردی گوگل این اجازه را دارد که توضیحات متای خود را نمایش دهد.
شاید این مطالب برایتان مفید باشد:۳ پارامتر گوگل برای تشخیص کیفیت محتوا از نگاه مخاطبان
چطور یک توضیح متای جذاب بنویسیم؟
نوشتن یک عبارت 160 کاراکتری میتواند یک استاندارد خوب برای توضیح متا باشد و نکته بعدی اینکه در نوشتن این تعداد وسواس به خرج ندهید و قت خود را برای اینکه حتما تعداد آن 160 کاراکتر باشد تلف نکنید.در عوض روی نکات زیر تمرکز کنید:
- از نام برند خود در توضیحات متا استفاده کنید ولی تکرار های بیخودی میتواند به برندتان آسیب بزند.
- مطمعن شوید که توضیحات متا مطابقت حداکثری با محتوای نوشته شده دارد.(بانوشتن عبارت جعلی به منظور کلیک سعی نکنید کاربر را فریب دهید)
- از 120 کاراکتر اول توضیحات متا غافل نشوید.سعی کنید توضیحات اصلی در همین تعداد خلاصه کنید و پیام خود را به کاربر القا کنید.
- برای هر صفحه توضیحات متای متفاوت بنویسد.ممکن است در ابتدا کمی دشوار به نظر برسد ولی با دقت و حوصله امکان پذیراست.