۳ پارامتر گوگل برای تشخیص کیفیت محتوا از نگاه مخاطبان

بازاریابی محتوا

برای تولید محتوایی که بیشترین مخاطب را جذب کند، باید هم به کیفیت محتوا توجه کرد و هم به پارامترهای سئو.اما ترجیح موتورهای جستجو بر کیفیت محتوا است.هر چه کیفیت محتوا مطلوبتر باشد از نظر گوگل ارزشمند است و احتمال اینکه در نتایج گوگل رتبه بهتری کسب کند بیشتر است.برای سنجش موفقیت خود در تولید محتوا باید شاخص و ابزار اندازه‌گیری داشته باشیم و بتوانیم آن را اندازه گیری کنیم.

اما به ‌منظور جذب مخاطب بیشتر و صعود در نتایج موتورهای جستجو، لازم است که گوگل بازخوردهای مناسبی از مخاطب مبنی بر کیفیت بالای محتوای تولیدی ما دریافت کند.

ابزارهای مختلفی توسط گوگل برای تشخیص مناسب بودن یا مناسب نبودن محتوا، مورد بررسی قرار می‌گیرند. در این پست می‌خواهیم ۳ مورد مهم  از نظر گوگل برای سنجش کیفیت محتوا از طریق بازخورد مخاطبان را،برسی کنیم.

۱. عنوان اصلی و توضیحات متا (Meta Description)

یکی از مواردی که برای گوگل اهمیت دارد و از طریق رفتار مخاطب آن را مورد سنجش قرار می‌دهد، کیفیت تیتر و توضیحات متای نوشته شده برای هر پست است.

ازآنجایی‌که در نتایج جستجو برای هرکلمه کلیدی (keywords) ، موارد نمایش داده‌شده در صفحه نتایج شامل عنوان اصلی و توضیحات متای پست است، گوگل بر اساس اینکه مخاطب بر روی لینک کلیک کرده و آن را باز می‌کند یا نه، کیفیت  و عنوان و توضیح متای  درج شده برای آن صفحه را مورد آنالیز می‌کند.

یعنی  گوگل علاوه بر اینکه خود ملاک هایی  برای سنجش کیفیت عنوان اصلی و توضیحات متا (نظیر وجود کلمه کلیدی در آن‌ها و محل قرارگیری آن) دارد، رفتار مخاطب نقش مهمی در تعیین کیفیت محتوا دارد.

بنابراین بایستی زمان و انرژی کافی برای انتخاب تیتر اصلی مناسب و نوشتن توضیحات متا، اختصاص یابد و دقت کافی در این زمینه به عمل آید.

۲. نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate)

بانس ریت به درصدی از بازدیدکنندگان یک صفحه گفته می‌شود که  بدون داشتن هرگونه تعامل و فعالیتی، آن صفحه را ترک کرده‌اند.در واقع این رفتار نشان دهنده عدم رضایت کاربر از نتیجه است.

روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری نرخ پرش توسط ابزارهای گوناگون وجود دارد ولی آنچه در اینجا مهم است، ابزار سنجش گوگل است.

محاسبه نرخ پرش یک صفحه که در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می‌شوند، به این شکل است: درصد افراد ارجاع شده به آن صفحه که بعد از کلیک کردن بر روی لینک مربوطه و هدایت به آن صفحه، بر روی دکمه برگشت کلیک کرده و مجدداً عبارت موردنظرشان را جستجو می‌کنند.

برداشت گوگل از اینچنین رفتارهای توسط مخاطب این است که محتوای صفحه موردنظر برای آن کلمه کلیدی مناسب نبوده و نتوانسته است به سؤال مخاطب پاسخ کامل و مناسبی را ارائه دهد.

عدد بالا برای نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) یک امتیاز منفی برای آن صفحه و کل وب‌سایت محسوب می‌شود.

۳. مدت‌زمان حضور

پارامتر دیگری که برای گوگل مهم است و آن را به‌عنوان یک بازخورد از سمت مخاطبان در نظر می‌گیرد، مدت‌زمان حضور افراد در یک صفحه است.این پارامتر مرتبط با نرخ پرش است ولی متفاوت از آن است.هرچقدر که میزان حضور مخاطب در یک صفحه وب‌سایت شما بیشتر باشد، گوگل آن را یک امتیاز مثبت برای آن صفحه محسوب کرده و نتیجه می‌گیرد که حضور طولانی مدت مخاطب در آن صفحه به دلیل مرتبط بودن محتوا و بالا بودن کیفیت آن است.

کلام آخر

تعداد بالای مخاطبین یک وب‌سایت، برای تولیدکننده محتوا بسیارانگیزه‌بخش بوده و اتفاق مثبتی تلقی می‌شود. هدف اصلی تولیدکنندگان محتوا هم جذب حداکثر مخاطب است. مهم‌ترین ابزار جذب مخاطب هم از طریق موتورهای جستجو می‌باشد.

به همین دلیل  تولیدکنندگان محتوا و وبلاگ نویسان باید آشنایی کافی با نحوه بازخوردگیری گوگل از رفتارهای کاربران و نحوه بررسی کیفیت محتوای تولیدشده، داشته باشند.

گوگل پارامترهای مختلفی برای بررسی کیفیت محتوای تولیدشده دارد که بخشی از آن از طریق دریافت بازخورد از مخاطب و مراجعه‌کننده به وب‌سایت است.

در این پست سعی کردیم ۳ پارامتر مهم گوگل برای سنجش کیفیت محتوا از طریق بازخورد مخاطبان را موردبررسی قرار دهیم.

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید! ارسال دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به مشاوره دارید؟

درخواست مشاوره

×

همکاران ما پاسخگو خواهند بود

نیاز به مشاوره دارید؟

0912-1251261
سئوالی در زمینه طراحی سایت دارید با ما درمیان بگذارید.

تماس با ما