پیش از آن‌که به اهمیت تصویر شاخص، کاربردها و چگونگی استفاده از آن بپردازم بهتر است بدانیم تصویر شاخص یا ( Featured Image )  چیست.

تصویر شاخص تصویری است که معمولا در صفحه اصلی ( home page ) از آن استفاده می‌شود و بسته به قالب و طراحی آن می‌تواند اندازه و مکان قرارگیری متفاوتی داشته باشد. اما معمولا در بالا و ابتدای متن قرار می‌گیرد.

تصویر شاخص کمک می‌کند تا به سرعت اطلاعاتی در مورد نوشته دریافت کنیم و تصمیم بگیریم که ادامه مطلب را بخوانیم یا نه

به طور کلی هر پست از سه بخش اصلی تشکل می‌شود: ۱عنوان ۲- اصل محتوا ۳- تصویر شاخص

تصویر شاخص به مثابه‌ی جلد یک کتاب (+) یا حتی بسته‌بندی یک محصول است. اگر‌چه نباید محتوای کتاب و محصول را از روی جلد آن قضاوت کرد، اما گمان نمی‌کنم کسی به اهمیت این دو شک داشته باشد و این را قبول نداشته باشد که بخش قابل توجهی از انتخاب برای خرید را تشکیل می‌دهند.

پس شاید بهتر باشد که یک بازنگری کلی نسبت به اهمیت و نقش تصویر شاخص در وبلاگ و یا کسب و کار آنلاین‌مان داشته باشیم و اهمیت بیشتری برای آن قائل باشیم.

نکته مهم و اساسی که قبل از انتخاب تصویر شاخص باید به آن دقت کرد این است که تصویر شاخص صرفا تصویری زیبا و قشنگ نیست تا مخاطب از آن لذت ببرد بلکه قرار است نقش کمک کننده داشته باشد و اطلاعاتی را در اختیار مخاطب قرار دهد. در نتیجه باید کاملا مرتبط و مطابق با نوشته باشد تا او را در تصمیم‌گیری برای خواندن یا نخواندن ادامه مطلب کمک کند. اگر چه قصد ما این است او را ترغیب به خواندن کنیم.

اما در عمل می‌بینم که بسیاری از کسانی که مشغول تولید محتوا هستند بی‌توجه به این نکته صرفا دم دست‌ترین عکس‌ها را انتخاب می‌کنند. حتی مشاهده شده که از تصاویر عاشقانه در بالای پست‌های استراتژی و بازاریابی استفاده کرده‌اند!

قبلا در پستی با عنوان نکاتی در مورد پیدا کردن عکس مناسب  راه‌ کار‌هایی را برای پیدا کردن عکس مناسب و باکیفیت ذکر کردم که می‌توان از آنها برای پیدا کردن عکس شاخص مناسب نیز استفاده کرد. اما همچنان این نکته را به یاد داشته باشیم که نداشتن عکس شاید بهتر از داشتن عکس بی‌کیفیت باشد.

چرا تصویر شاخص مهم است؟

اهمیت تصویر شاخص از آن جهت است که اطلاعاتی کلی در مورد پست به مخاطب و خواننده می‌دهد و ضمن اینکه به او کمک می‌کند شمایی کلی از پست داشته باشد او را ترغیب به خواندن ادامه‌ی نوشته‌ می‌کند. همچنین تصویر شاخص به عنوان تصویر فید یا خوراک هم قرار می‌گیرد و اگر لینک پست‌های شما در شبکه‌های اجتماعی نشر داده شود در کنار لینک‌ نشان داده می‌شود.

مثل  پست زیردر تلگرام که به صورت عکس  زیر می‌شود 

این کار باعث می‌شود که نرخ کلیک افزایش و مخاطبان بیشتری از شبکه‌های اجتماعی به صفحه‌ی مورد نظر شما هدایت شوند.

امیدوارم تا اینجای کار به اهمیت تصویر شاخص پی برده باشید و راغب باشید تا از این به بعد از آن استفاده کنید یا اگر هم استفاده می‌کنید به گونه‌ی موثرتر و جدی‌تری این کار را انجام دهید و برای آن وقت صرف کنید.

اگر از وردپرس استفاده می‌کنید برای قرار دادن تصویر شاخص، کافی است بر روی قسمت تصویر شاخص کلیک کنید و تصویر دلخواهتان را انتخاب کنید. اکثر قالب‌ها امکان اضافه کردن تصویر شاخص را دارند اما در صورتی که قالب شما این قابلیت را ندارد با اضافه کردن یک خط کد ساده می‌توانید آن را به وردپرس اضافه کنید.

مطالب پیشنهادی

به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟ با راه‌اندازی یک سایت وردپرسی کسب و کارخود را آنلاین کنید.
طراحی سایت وردپرس فقط با 490 هزار‌تومان
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید! ارسال دیدگاه
علاقمند به یادگیری آموزش های وردپرس هستم وتلاش میکنم دانش خودم رو در این زمینه هر روز افزایش بدم.